برندسازی شخصی چیست؟ راهنمای جامع برای کارجویان و فارغ‌التحصیلان در مسیر استخدام

فهرست مطالب

از زمانی که افراد تحصیلات آکادمیک‌شان را به اتمام می‌رسانند، وارد یک تونل پر هیجان از چالش‌های مختلف می‌شوند. پیدا کردن کار متناسب با علایق، سلیقه شخصی و شرایط و تحصیلات تخصصی تبدیل به یک پروسه پیچیده می‌شود. به همین دلیل پارامترهای مهم دیگری به اسم برندسازی شخصی مطرح می‌شود. چرا که داشتن مدرک دانشگاهی و یک رزومه اصولی کافی نیست! کارفرما و تیم HR در هر مجموعه، رزومه فرد را مشاهده می‌کنند و شانس انتخاب برای مصاحبه حضوری را برای افراد فراهم می‌کنند. اما گاهی میان‌بری به اسم برندسازی وجود دارد که شانس چند برابری جهت استخدام افراد ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل در این مقاله از ادپتو قصد داریم، به بررسی نحوه برندسازی، چگونگی ایجاد فضای برتری در برند شخصی و راهنمای کامل برندسازی شخصی برای کارجویان و فارغ‌التحصیلان را ارائه کنیم.

پس تا پایان همراه ما بمانید.

برندسازی شخصی چیست؟

قبل از هرچیزی باید به مفهوم عمیق و مهم برندسازی شخصی اشاره کنیم. برندسازی شخصی یا Personal Branding مفهومی منسجم از ایجاد هویت، خلق جایگاه و یک نظم ساختار یافته است. در برندسازی، همه چیز با کمک یک اصول مشخص پیش می‌رود تا افراد در یک جایگاه خاص شناخته شوند. برندسازی شخصی به معنی ساختن یک تصویر متمایز، معتبر و انحصاری از یک فرد مشخص است. زمانی که برای برندسازی اقدام می‌کنید، قطعا نیاز دارید تا ارزش‌های واقعی خودتان را نشان دهید. ارائه یک تصویر درست از خودتان کمک زیادی می‌کند تا مسیر درستی از رشد و پیشرفت را طی کنید. در بحث برندسازی شخصی باید حتما به ارائه توانایی‌های مختلف، تخصص‌ها و ارزش‌های شخصی بپردازید. مهارت‌های نرمی که در آن‌ها تجربه دارید نشان دهید و به بهترین شکل ممکن شانس‌تان را جهت رشد ارتقاء دهید. در پروسه برندسازی شخصی باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید.

  • تعیین هویت و تصویر فردی: اولین نکته مهم در برندسازی شخصی، مشخص کردن هویت شخصی و تصویری است که افراد از شما می‌شناسند. شما باید با درنظر گرفتن حوزه فعالیت، نوع کارکرد و ارزش‌های شخصی خودتان، تصویر مشخصی ارائه کنید که یادآور تمام این جزییات باشد.
  • وجه تمایز با سایرین: شاید جالب باشد که بدانید در برندسازی شخصی، باید حتما نقاط قوت و ویژگی‌های منحصربه‌فردتان را نسبت به سایرین بیان کنید. این کار باید با ظرافت بسیار دقیقی انجام شود تا همه چیز سر جای خودش قرار گیرد و فرصت رشد و پیشرفت بدون بزرگنمایی فراهم شود.
  • خلق اعتبار: در برندسازی شخصی، ایجاد حس اعتماد و خلق اعتبار برای خودتان اهمیت زیادی دارد. این کار کمک می‌کند تا خیلی سریع‌تر امکان تصاحب جایگاه شغلی مدنظرتان را داشته باشید. افرادی که برندسازی قوی برای خودشان ترتیب داده‌اند، موقعیت‌های شغلی یا اجتماعی بهتری دارند.
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال: در عصر امروز ما، برندسازی شخصی باید در فضای مجازی انجام شود. هرچند اثربخشی حضور در تعاملات اجتماعی و دنیای واقعی بالا است، اما شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت شخصی و فضاهای آموزشی بهترین جا برای تقویت برندینگ است.

مزایای برندسازی شخصی برای فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار چیست؟

با درک مفهوم برندسازی شخصی، احتمالا برای‌تان جالب‌تر است که دلیل تاکید به آن را بدانید. درواقع برندسازی شخصی مزایای مختلفی دارد. معمولا این کار کمک زیادی می‌کند تا افراد در حوزه کاری‌شان متمایز از سایرین دیده شوند. برجسته کردن مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد در بازار کار یک شانس جدی برای دیده شدن ایجاد می‌کند. با کمک برندسازی می‌توان فرصت‌های شغلی بهتری را جذب کرد. چرا که تیم HR و کارفرما، در مواجهه با فردی که برندسازی خوبی برای خودش ایجاد کرده است، واکنش بهتری ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، این کار به افزایش اعتماد و اعتبار حرفه‌ای کمک شایانی می‌کند.  فارغ‌التحصیلی که عملکرد حرفه‌ای در دنیای کار را درک کرده و پرسونال برندینگ را جهت ارتقاء جایگاه شغلی انتخاب کرده باشد، قطعا شرایط بهتری در دیدگاه کارفرما خواهد داشت. این افراد با وجود یک جایگاه نسبی، شانس تقویت شبکه سازی و ارتباطات کاری حرفه‌ای را تجربه می‌کنند. به همین دلایل می‌توان ادعا کرد، برندسازی شخصی یک گام مهم برای ارتقاء سطح شغل‌هایی است که شانس استخدام در آن‌ها وجود دارد. زیرا افراد با کمک برندسازی شخصی، امکان دسترسی به پروژه‌ها و موقعیت‌های ویژه‌تری را دارا هستند و از نقطه صفر آغاز نمی‌کنند.

پیش زمینه برندسازی شخصی برای کارجویان و فارغ التحصیلان

برای این که وارد پروسه برندسازی شخصی شوید، یک مقدمه نیاز دارید. شناخت دقیق خودتان از اصلی‌ترین پارامترهایی است که باید در این شرایط مدنظر داشته باشید. راه‌های مختلفی برای این تحلیل و آنالیز وجود دارد که بهترین آن‌ها، شرکت در آزمون‌های شخصیت‌شناسی مانند MBTI یا تست‌های شغلی است. خوشبختانه ادپتو با دید عمیق از این حوزه می‌تواند همراه شما باید تا متوجه تایپ شخصیتی، علایق شخصی و استعدادهای خودتان باشید. با این کار خیلی راحت‌تر می‌توانید پا به عرصه حرفه‌ای گذاشته و روند برندسازی را دنبال کنید. درک این جزییات اصلی‌ترین پایه‌های انتخاب شغل آینده شما و برندسازی برای بهبود وضعیت‌تان است.

گام به گام برندسازی شخصی برای کارجویان و فارغ‌التحصیلان

برای این که امکان خلق یک برند برای‌تان فراهم شود و برند شخصی‌تان به بهترین نحو شکل و فرم خودش را پیدا کند، نیاز دارید تا هوشمندانه قدم به قدم مراحلی را طی کنید. این مراحل براساس اصول برندسازی شخصی شرح داده می‌شوند تا امکان قدم گذاشتن در این مسیر برای تمام کارجویان و فارغ‌التحصیلان فراهم شود. کارجویان با کمک تیم حرفه‌ای ادپتو می‌توانند با خیال آسوده وارد این فضا شوند.

1. ابتدا وجه تمایزتان را مشخص کنید

شاید در ابتدای مسیر همه چیز برایتان نامشخص باشد، اما قطعا بهترین راه برای برندسازی شخصی شناخت خودتان است. شما باید تلاش کنید تا وجه تمایزتان با سایرین را بنویسید. قابلیتهای مختلف، توانایی‌ها، دستاوردها و افتخاراتتان را یادداشت کنید. از خودتان سوال کنید چه کاری را بهتر انجام می‌دهم؟ کجا از سایرین تصمیم بهتری گرفتم؟ چه مهارتی بیش از هم سن و سالان یا گروه تخصصی حوزه خودم دارم؟ چه مشکلی را بهتر از سایرین حل می‌کنم؟ پاسخ به این سوالات کمک زیادی می‌کند تا لیست مناسبی از خودتان کشف کنید. با کمک این لیست وجه تمایزتان نسبت به سایرین روشن می‌شود.

 2. مخاطب هدفتان را مشخص کنید

زمانی که قصد دارید برندسازی شخصی را هوشمندانه جلو ببرید، یک اقدام مهم نیاز دارید! تعیین مخاطب هدف برای شما ضروری است. شما باید قبل از هرچیزی بدانید، چه کسانی قرار است برند شما را ببینند؟ توجه چه افرادی برای شما مفید است؟ چه کسانی می‌توانند با دیدن‌تان شانس استخدام ایجاد کنند؟ آیا کارفرمایان، کارآفرینان یا مشتریان در لیست مخاطبین هدفتان قرار می‌گیرند؟

پاسخ به همین سوالات کمک می‌کند تا بتوانید مسیر هدفتان را موفقیت‌آمیزتر پیش ببرید. مثلا اگر هدف شما استخدام در جایگاه یک دستیار فیزیوتراپیست است، نیازی ندارید که وجه تمایزتان در جایگاه‌های دیگر را پر رنگ کنید. شما باید خودتان را طوری معرفی کنید که فیزیوتراپیست نسبت به جذبتان احساس بهتری داشته باشد و باری از دوش خودش کم کند. این مدل برندسازی به شما کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای استخدام داشته باشید.

3. هویت بصری خودتان را ایجاد کنید

یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهید، مشخص کردن یک هویت بصری است. این مرحله حتی برای برندسازی کسب و کارها نیز کاربرد دارد. در این خصوص نیاز دارید تا هویت بصری مناسبی برای خودتان ایجاد کنید. در کسب و کارها، مشخص کردن رنگ سازمانی، طراحی لوگو، طراحی وب سایت، سربرگ و… از کارهای مهمی است که انجام می‌شود. این روند برای برندسازی فردی هم صدق می‌کند. شما باید در این مسیر یک وب‌سایت شخصی داشته باشید که اطلاعات حرفه‌ای، دستاوردها، پروژه‌ها و… را داخل آن درج کنید. ایجاد کردن یک اکانت لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی حرفه‌ای کمک می‌کند تا این هویت بصری را تقویت کنید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط نزدیک‌ و ایجاد شبکه‌ای از ارتباطات، می‌تواند هویت خوبی برای‌تان ایجاد کند. در تمام این فضاها، باید به یک سری چارچوب پایبند باشید. انتخاب رنگ، فونت، لوگو و سبک بصری کمک زیادی می‌کند تا در ذهن‌ها باقی بمانید.

4. تولید محتوای حرفه‌ای را شروع کنید

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید در پروسه برندسازی شخصی شروع کنید، تولید محتوای حرفه‌ای است. درواقع به عقیده بسیاری از افراد، تولید محتوا قلب تپنده برندسازی است. شما باید آگاهانه‌تر نسبت به تولید محتوا اقدام کنید. مثلا استفاده از ایده‌هایی مثل آموزش، ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه تخصص خودتان، ساخت محتواهای الهام‌بخش و تقویت کننده ارتباط با مخاطب، نمایش پشت صحنه عملکرد حرفه‌ای خودتان در کنار موضوعات ترند دیگر کمک زیادی می‌کند تا بتوانید در بین سایر رقبا یک گام جلوتر باشید. قطعا انتخاب دو شخص با موقعیت یکسان که یکی از آن‌ها برای تولید محتوای حوزه کاری خودش تلاش کرده است، قطعا برتری زیادی ایجاد می‌کند. شناخته شدن توسط سایرین و ایجاد ارتباط موثر از جمله دستاوردهای این اقدام برای فارغ‌التحصیلان و کارجویان است.

5. ارتباطات‌تان را تقویت کنید

برای افرادی که تازه از تحصیلات آکادمیک فارغ شده‌اند، طبیعی است که چالش پیدا کردن کار یک بخش جدی از زندگی را به خودش اختصاص داده باشد. وارد شدن به یک شغل مناسب، قطعا نیازمند یک امتیاز واقعی است. زمانی که ارتباطات‌تان را گسترش می‌دهید، شانس زیادی دارید تا موقعیت‌های شغلی زیادی برای خودتان ایجاد کنید. این ارتباطات با روش‌های مختلفی گسترش پیدا می‌کند که یکی از آن‌ها شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید با شرکت در رویدادهای تخصصی، افراد متخصص در حوزه کاری خودتان را بشناسید و شانس برقراری ارتباط داشته باشید. زمانی که با انجمن‌های تخصصی ارتباط برقرار می‌کنید، باز هم امکان تبادل نظر با افراد هم رشته خودتان را خواهید داشت. گسترش چنین ارتباطاتی می‌تواند شبکه سازی شما را تقویت کند. حضور موثر و حفظ پویایی در فضای تخصصی خودتان کمک زیادی می‌کند تا این مرحله را موفق بگذرانید.

6. از افراد متخصص مشاوره بگیرید

یکی از کارهای درستی که در مسیر برندسازی می‌توانید انجام دهید، مشاوره با افراد متخصصی است که در حوزه برندسازی و کسب و کار اطلاعات زیادی دارند. این افراد با تجربه زیاد می‌توانند شما را در مسیر درستی قرار دهند و ریسک شکست‌تان را کاهش دهند. یادتان باشد که برندسازی شخصی یک مسیر ثابت نیست، به همین دلیل باید حتما متخصصین ادپتو را مدنظر قرار دهید. ارتباط با این تیم حرفه‌ای کمک می‌کند تا خیلی راحت مسیرتان را هموار کنید. مشاور شما تعیین می‌کند که مسیر رشدتان به چه شکل باشد و نقشه راه‌تان چگونه باشد تا بهتر به نتیجه برسید.

7. دیجیتال مارکتینگ را آغاز کنید

شاید تصور کنید هنوز برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ زود باشد، اما واقعیت ماجرا این‌طور نیست. هرچه سریع‌تر پا به این حوزه بگذارید شانس‌تان برای موفقیت بیشتر است. برندسازی شخصی خصوصا در سال‌های اولیه پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل باید کم هزینه‌ترین و امن‌ترین اقدامات را برای ارتقاء آن انجام دهید. ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ با اقداماتی مثل ثبت دامنه و سایت شخصی یا حضور فعال در فریوم‌های تخصصی در حوزه کاری خودتان شروع می‌شود. با همین اقدامات ساده، تبادل نظر و دادن لینک به وب سایت‌تان می‌توانید بدون صرف هزینه تبلیغات، خودتان را برای گوگل و موتورهای جستجو تبدیل به برند کنید. این روند به مرور زمان و افزایش تجربه، تخصص و شروع فعالیت حرفه‌ای‌تان می‌تواند مسیر موفقیت‌ را هموارتر کند. یادتان باشد که ارتباطات مجازی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب در این فضا به اندازه ارتباطات واقعی اهمیت دارد.

8. ارتقاء شخصی و حرفه‌ای را دنبال کنید

از روزی که تصمیم دارید برای پیدا کردن شغل مناسب‌تان برندسازی کنید، باید حتما روند ارتقاء شخصی و حرفه‌ای‌تان را دنبال کنید. شرکت در کلاس‌های مرتبط به مهارت‌های نرم و مهارت‌های تخصصی، کمک زیادی می‌کند تا خیلی راحت در مسیر پیشرفت قرار گیرید. افرادی که تلاش می‌کنند تا مسیر شغلی مناسبی را طی کنند، باید حتما پیوسته در حال آموزش باشند. به این ترتیب جدیدترین اطلاعات روز دنیا در حوزه کسب و کارشان را به دست می‌آورند. اگر شما هم به این شکل تلاش کنید تا مهارت‌های جدیدی را کسب کنید و همیشه در مسیر درستی قرار گیرید، قطعا روند استخدام‌تان در شغل مناسب تسهیل خواهد شد. زیرا افرادی که برند شخصی قوی دارند معمولا پیشنهادهای شغلی بهتری دریافت می‌کنند و سریع‌تر از سایرین نظر کارفرما را جلب خواهند کرد. به همین دلیل فرصت‌های شغلی بهتری را تجربه می‌کنند.

جمع بندی

زمانی که قصد دارید یک برندسازی شخصی برای خودتان ترتیب دهید، قطعا دنبال کردن مراحلی که در بالا به آن اشاره شد موجب می‌شود تا مسیر شغلی بهتری را طی کنید. کارجویان و فارغ‌التحصیلان با کمک برندسازی می‌توانند آینده شغلی مناسب‌تری برای خودشان ایجاد کنند. ارتقاء شغلی و قرار گرفتن در مسیر رشد، اصلی‌ترین مزیتی است که با کمک برندسازی به آن دست پیدا خواهید کرد. بنابر تمام شواهد توصیه می‌کنیم تا هوشمندانه برای این کار اقدام کنید و از متخصصین ادپتو برای رشد بهتر کمک بگیرید.

ایده شما از برندسازی شخصی چیست؟ نظرتان را برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا