
- تیم محتوا اَدپتو
- مشاوره مسیر شغلی
سبک ورود به بازار کار با سالها قبل متفاوت شده است. اگر شما تازه فارغ التحصیل شده باشید یا قصدتان ورود به بازار کار جدیدی باشد، قطعا نیاز دارید تا اطلاعاتی در خصوص مهارت های نرم داشته باشید. بازار کار این روزها، فضای رقابتی سنگینی دارد و همگام شدن با روند رشد، کمک زیادی میکند تا امکان موفقیت بیشتری داشته باشید. اگر سالها پیش تصمیم به استخدام در یک شرکت یا سازمان خاص داشتید، ارائه مدرک تحصیلی آکادمیک کافی بود؛ اما نحوه ارزیابی و استخدام این روزها کاملا متفاوت است. در پروسه استخدام این روزها، تمرکز زیادی بر روی مهارتهای نرم در کنار مهارتهای تخصصی وجود دارد.
به همین دلیل جهت اطلاع از مهارت های نرم برای ورود به بازار کار، میتوانید دست به کار شوید و این مقاله را تا پایان دنبال کنید. ادپتو با آگاهی از جزییات ورود به بازار کار، اطلاعاتی بهروز و کاربردی در اختیارتان قرار میدهد.
فهرست مطالب
چرا باید مهارتهای ورود به بازار کار را بشناسید؟
دنیای امروز ما به صورت مکرر در حال تغییرات گسترده است. آگاهی از جزییاتی که در زمان استخدام و ارزیابی مدنظر قرار میگیرد، شانس شما را برای رشد بیشتر میکند. به همین دلیل لازم است تا برای ورود به بازار کار، اطلاعات بیشتری کسب کنید. این روزها در کنار مدارک تحصیلی، تخصص و تجربه قرار گرفته است و تمام این موارد با توجه به مهارتهای نرم میتوانند شانس ورودتان به یک حوزه خاص از کسب و کار را تضمین کنند. به همین دلیل لازم است تا ضمن یادگیری مهارتهای تخصصی، مهارتهای نرم یا Soft Skills را درنظر داشته باشید. به این ترتیب میتوانید در شرایط خاص تصمیم گیری کنید، بحرانها را مدیریت کرده و برای رشد یک مجموعه اقدامات درستی ترتیب دهید. همین عوامل ضرورت یادگیری این مهارتها را پر رنگ میکند.

مهارت های نرم برای ورود به بازار کار و افزایش شانس استخدام
همانطور که در بالا اشاره شد، مهارتهای نرم رمز ورودتان به دنیای کسب و کار است. به همین دلیل لازم است تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید و مهارتهای نرم را بشناسید.
1. ارتباطاتتان را تقویت کنید
به عنوان یکی از مهمترین مهارتهایی که در Soft Skills مورد توجه قرار میگیرد، تقویت ارتباطات است. برای پیشبرد اهداف کاری، نیاز دارید که ارتباطاتتان را تقویت کنید. این ارتباط دو سویه بین کارمندان و مدیران و تمام افراد یک مجموعه حاکم است. به همین دلیل لازم است تا نسبت به تقویت این ارتباطات اقدامات درستی انجام دهید. شرکت در کلاسهایی که به شما کمک میکند تا ارتباطات موثری شکل دهید و کلام نافذتری داشته باشید، گام مهمی در این راستا است. افرادی که از نظر ارتباطات قوی عمل میکنند، شانس بیشتری برای رشد در هر فضایی دارند. برای بعضی مشاغل که ارتباط مستقیم با مشتری دارند، قطعا ارتباطات به شدت جدی است و هرگونه ضعف در این حوزه میتواند منجر به شکست شود. به همین ترتیب نیاز دارید تا شنیدن فعال را تقویت کنید. برای این کار، حتما طی مکالمات روزانه با همکاران و مشتریان، پیش از پاسخ دادن به صحبت آنها تلاش کنید تا یک خلاصه دوستانه از حرفها ارائه کنید. این کار کمک میکند تا اطمینان حاصل کنید که پروسه گوش دادن برایتان به درستی انجام شده است. شما میتوانید با تمرین سخنرانی، ارائه موضوعات، فیلم گرفتن از خودتان و توضیح دادن یک پروژه برای همکارتان، به مرور زمان حرفهایتر رفتار کنید. ارتباط گرفتن با افراد در شبکههای اجتماعی و حضور در همایشهای حوزه تخصصیتان کمک میکند تا ارتباطاتتان بیشتر شود.

2. پتانسیل کار تیمی را افزایش دهید
یک باور قدیمی در ذهنها وجود دارد، این که تیم ورک یا کار تیمی در بین نیروهای ایرانی بسیار ضعیف است. تمایل به خود-محوری اصلیترین دلیل این باور است. تفاوتی ندارد که این باور درست باشد یا غلط، به هر حال تمرکز بر روی کار تیمی میتواند یک نقطه قوت مهم برای هر فرد باشد. تعامل سازنده بین کارکنان هر مجموعه، کمک میکند تا رسیدن به اهداف سادهتر باشد. هرچه این روند سریعتر، هوشمندانهتر و آسانتر انجام شود، نتیجه نهایی بسیار رضایتبخش خواهد بود. به همین دلیل تیم HR در هر مجموعه، برای استخدام افراد تلاش میکند تا اطلاعاتی در خصوص تجربه کارمندان از کار تیمی کسب کند. چرا که نیروهای متخصصی که از نظر کار تیمی قویتر عمل میکنند، ارزش بیشتری در هر مجموعه دارند. برای این که پتانسیل کار تیمی در خودتان را افزایش دهید، نیاز دارید تا نسبت به انتقال مسئولیت در کارها پویایی خودتان را نشان دهید. با کسب تجربه در جایگاههای مختلف میتوانید به بهترین شکل ممکن تصمیم گیری کنید. گزارش گیریهای روزانه و جلسات کوتاه مدت میتواند روند کار تیم را برای تمام اعضا مشخص کند و امکان هماهنگی را افزایش دهد. در یک تیم مستحکم، نیاز دارید تا انتقاد پذیر باشید و پیوسته بازخوردهای خوبی در تیم ارائه کنید. شما باید خودتان را جهت تعامل با سایر اعضا آماده کنید و بدانید زمانی که فردی دیدگاهش با شما یکی نیست، چگونه با او ارتباط سازندهای برقرار کنید. استفاده از کلاسهای پروژه محور و ایونتهای اینچنینی به شدت میتواند مهارت شما را تقویت کند.

3. توانایی حل مسئله را بهبود دهید
در شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امروز ما، همه چیز در حال تغییر است. همگام شدن با این تغییرات مشروط به تصمیم گیری به موقع و توانایی بالا در حل مسئله است. تفاوتی ندارد که جایگاهتان در یک مجموعه به عنوان کارمند باشد یا مدیر و منتور! به هر حال نیاز دارید تا نسبت به تقویت توانایی حل مسئله در خودتان اقدام کنید. چرا که تصمیم گیری هوشمندانه در مواقع ضروری، کمک زیادی میکند تا نسبت به بروز فاجعه در هر سطح جلوگیری شود. برای این کار باید تلاش کنید تا منطقتان را تقویت کنید. شرکت در کلاسهایی که تکنیکهای حل مسئله را آموزش میدهد، میتواند کمک زیادی در این زمینه کند. این تکنیکها میتواند در روند ارتقاء توانایی شما در حل مسئله مفید باشد.
- 5 سوال با چرا بپرسید: برای هر مشکلی که برایتان ایجاد میشود، حتما تلاش کنید تا ۵ بار از خودتان بپرسید چرا! به این ترتیب میتوانید با خیال آسوده ریشه مسئله را شناسایی کنید و یک تصمیم هوشمندانه بگیرید.
- چند گزینه را تحلیل کنید: قبل از انتخاب هر گزینهای، نیاز دارید تا مسئله را خوب تحلیل کنید. به این منظور کافی است چند راه حل را مدنظر قرار دهید و مزایا و معایب هرکدام را بررسی نمایید. این کار کمک زیادی میکند تا بتوانید هوشمندانهتر تصمیم بگیرید و توانایی حل مسئله را در خودتان ارتقاء دهید.
- مدل تصمیمگیری ۱۰/۱۰/۱۰ را امتحان کنید: شما میتوانید بررسی کنید این تصمیم در ۱۰ دقیقه، ۱۰ ماه و ۱۰ سال آینده چه تأثیری خواهد داشت. این تصور کمک میکند تا روند تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

4. مدیریت زمان را تقویت کنید
شما باید از حالا تلاش کنید تا خودتان را برای شرایطی آماده کنید که پر از دغدغه و مشغله کاری هستید. تعادل برقرار کردن با زندگی در کنار کار سنگین، نیازمند مدیریت هوشمندانه زمان است. تصور کنید که حجم کاریتان بالا است و زمانتان محدود! در این شرایط قطعا شخصی برنده است که توانایی بالایی در مدیریت اولویتها داشته باشد. این موضوع باعث میشود شما فردی قابل اعتماد به نظر برسید و قدرتمندتر پیشروی کنید. کسب و کارهای امروزی پر از پروژههای مختلفی است که هرکدام ضربالاجلهای مشخصی دارند و گاهی عدم تعهد به این زمان ریسک آسیب به برند، ضرر و زیان مالی و موارد اینچنینی داشته باشد. به همین دلیل استخدام یک نیروی متخصص در مدیریت زمان و اجرای آن، کمک میکند تا روند یک پروژه موفقیتآمیز جلو رود. اجرای قوانین ساده کمک میکند تا مدیریت زمان را بهتر اجرا کنید. برای این کار نیز تکنیکهایی وجود دارد که یادگیری این مهارت را آسانتر میکند.
- قانون ۸۰-۲۰ را رعایت کنید: برای این که مدیریت بهتری در زمانتان اعمال کنید، کافی است ۲۰٪ کارهایی که ۸۰٪ نتیجه را میدهند را شناسایی کرده و روی آنها تمرکز کنید. به این ترتیب میتوانید شانستان را برای افزایش راندمان کاری افزایش دهید.
- زمانتان را تقسیم بندی کنید: شما میتوانید با تقسیم بندی زمانتان، ساعات مشخصی از روز را برای رسیدگی به کارها تعیین کنید. زمانی که نسبت به بخش بندی کارها اقدام میکنید، یک روند بهتر برای اجرای کارها در پیش میگیرید.
- کارهای غیرضروری را خط بزنید: یکی از خطاهای بزرگی که موجب میشود تا افراد در پایبندی به کارها موفق عمل نکنند، عدم توانایی نه گفتن و اقدامات غیرضروری است. زمانی که تحویل یک پروژه و رسیدگی به دستورات نیروهای بالا دستی اولویت داشته باشد، باید حتما کارهای غیرضروری را خط بزنید و اولویت بندی خوبی ترتیب دهید
- از To Do List کمک بگیرید: استفاده از دفترچهها یا اپلیکیشنهایی که امکان درج کارها و تیک زدن آنها را فراهم میکنند، کمک زیادی میکند تا بتوانید با خیال آسوده روند رشد و پیشرفتتان را مشاهده کنید و از بروز نگرانی و اضطراب پیشگیری کنید.

5. منعطف باشید
یکی از مهمترین مهارت های نرم برای ورود به بازار کار، انعطاف پذیری است. زمانی که یک تیم کاری شرایط متغیری را تجربه میکند، قطعا چالشهای مختلفی برای کارمندان آن ایجاد میشود. تفاوتی وجود ندارد که نیروی متخصص باشید یا کارمند ساده، به هر حال جهت ورود به این حوزه و موفقیت نیاز دارید تا انعطاف پذیر رفتار کنید. بازار کار ایران و جهان پر از تغییرات ناگهانی است، پاندمی کرونا، جنگ، وقایع طبیعی و بحرانهای اقتصادی از مهمترین چالشهایی است که میتواند دردسرساز باشد. به همین دلیل هر نیروی کاری، باید حتما پتانسیل بالایی در انعطاف پذیری داشته باشد. به همین دلیل باید پویایی خودتان را حفظ کنید و پیوسته در حال آموزش پذیری باشید. یادگرفتن مهارتهای نرم و مهارتهای تخصصی کمک میکند تا بتوانید بهتر عمل کنید. کمک گرفتن از روانشناسان و منتورها برای خارج کردن خودتان از منطقه امن، کمک زیادی میکند تا بتوانید با آرامش بیشتری شرایط خاصی را تجربه کنید و پتانسیلتان را ارتقا دهید.

6. هوش هیجانیتان را تقویت کنید
در لیست مهم ترین مهارت های نرم جهت استخدام و ورود به دنیای کار، باید به ارتقاء هوش هیجانی اشاره کنیم. متاسفانه در دهههای گذشته، اهمیت IQ نسبت به EQ بیشتر بوده است و هیچ توجهی به هوش هیجانی نمیشد! اما خوشبختانه این روزها میتوان امیدوار بود که هوش هیجانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. چرا که در محیطهای کاری پر چالش که فشار کار در مقابل ارتباطات انسانی میتواند چرخه پیشرفت را متوقف کند، فقط همین مهارت است که میتواند مثل یک نیروی جادویی عمل کند. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، بهتر احساساتشان را مدیریت میکنند و در مواقع خطر تصمیمات بهتری میگیرند. به همین دلیل در بحث مدیریت منابع انسانی، هوش هیجانی جایگاه بالایی دارد. شما میتوانید جهت ارتقاء این مهارت مهم، اقدامات ساده اما اثربخشی را انجام دهید. برای مثال داشتن دفترچه احساسات روزانه یا ژورنال نویسی کمک میکند تا خودتان را بهتر بشناسید. توجه به زبان بدن و یادگیری آن به شدت میتواند هوش هیجانی شما را بهبود بخشد. رعایت قوانینی مثل 10 ثانیه مکث در عصبانیت یا قدم زدن، باز هم شما را در این حوزه قدرتمندتر میکند.

7. خلاقیتتان را توسعه دهید
ورود به حوزه کسب و کار، تنها به ارائه مهارتهای تخصصی محدود نمیشود. زمانی که HR یک نیروی متخصص را جذب میکند، در کنار ارزیابی مهارتهای تخصصی تلاش میکند تا مهارتهای نرم او را بسنجد. خلاقیت و ایده پردازی به عنوان یک پتانسیل مهم در افراد شناخته میشود. برای رشد و پیشرفت یک شرکت یا سازمان، نیاز به خلاقیت و ایده پردازی بسیار جدی است. برگزاری طوفان فکری در هر مجموعه کمک میکند تا افراد ایده پرداز، بهتر از سایرین نظراتشان را ارائه کنند و راه رشد و حل مسئله را بهتر باز کنند. شما میتوانید برای تقویت خلاقیت و ایده پردازی در حوزه خودتان، بهتر تحقیق کنید و تلاش کنید ایدههای مختلفی را مورد تحلیل قرار دهید. تمرین ذهنی مثل یک ورزش میتواند عضلات ایده پردازی شما را تقویت کند. جسارت مطرح کردن ایدهها (هرچند ناقص) موجب میشود تا عملکرد افراد به مرور بهبود یابد.

سوالات متداول
چگونه میتوان مهارتهای نرم را یاد گرفت؟
ورود به بازار کار چالشهای بسیار جدی به همراه دارد. تقویت مهارتهای نرم کمک زیادی میکند تا بتوانید شانستان را جهت موفقیت ارتقاء دهید. شرکت در کلاسهای حضوری و آنلاین در تمام این حوزهها، دیدگاهتان را تقویت میکند. کارگاههای حضوری و آنلاین نیز کمک میکند تا قویتر عمل کنید. عضویت در انجمنهای مرتبط با حوزه کاریتان، در تقویت ارتباطات به شدت اثربخش است. با کمک همین روشها میتوان به راحتی مهارتهای نرم را ارتقا داد. حتی گاهی با حضور در استارتاپها و عضویت به صورت نیروی داوطلب، کمک میکند تا خیلی بهتر این مهارتها را بهبود بخشید. عضویت در مجموعههایی مثل ادپتو و کمک گرفتن از منتورهای متخصص میتواند در این مسیر به خوبی شما را هدایت کند.
چرا مهارت های نرم برای تیم HR اهمیت دارد؟
تیم HR مسئول جذب و استخدام نیروهایی است که بار رشد و پیشرفت مجموعه را به دوش میکشند. این تیم با درنظر گرفتن رویدادهای آینده و پیشبینی بحرانها، باید افرادی را جذب کنند که در هر شرایطی امکان ادامه حیات مجموعه را فراهم میکنند. زمانی که نیروی مناسبی در مجموعه کار کند که از نظر مهارتهای نرم بسیار قوی است، شانس افزایش بهره وری تیمی و انعطاف پذیری بیشتر میشود. با این روند، قطعا تصمیم گیری در مواقع بحرانی بسیار آسانتر و قابل اعتمادتر است.
آیا نوشتن مهارتهای نرم در رزومه ضروری است؟
در بسیاری از مواقع مهارتهای تخصصی اولویت هستند، اما نوشتن مهارتهای نرم نشان دهنده اشراف شما به اهمیت این پارامترها است. شما باید با درج مهارتهای نرم در رزومه شخصیتان، اولویت بالاتری در شرایط یکسان نسبت به سایر کارجوها ایجاد کنید.